Jak zapewnić dziecku dobry start w przyszłość?

Któż z nas, rodziców, nie chce zapewnić dzieciom możliwie najlepszych warunków do rozwoju? Często takich, o których sami jedynie mogliśmy pomarzyć będąc w ich wieku. Chcąc zapewnić im łatwiejszy start w dorosłe życie, często jednak zapominamy, że ten dzisiejszy świat wygląda inaczej niż jeszcze kilkanaście lat temu. Co więcej, nie jesteśmy w stanie do końca przewidzieć jak on będzie funkcjonował za kolejnych dziesięć lat.

Co zatem możemy zrobić, żyjąc w czasach kapryśnej i zmiennej gospodarki oraz kurczenia się świata? Jak sprawić, aby nasze dzieci naprawdę miały łatwiejszy niż my start? I czy to w ogóle możliwe? Jeśli tak, to jak to zrobić?

Przede wszystkim, odpuśćmy sobie myślenie kategoriami obowiązującymi, gdy my mieliśmy kilka lub kilkanaście lat. Następnie, skupmy się na faktach. Na podstawie dostępnych raportów oraz badań możemy z dużym prawdopodobieństwem opisać zestaw cech, umiejętności, których posiadanie przez nasze dzieci zapewni im poczucie bezpieczeństwa i umożliwi nieograniczony rozwój, bez względu na profesję, jaką nasze dziecko wybierze w przyszłości. Zamiast więc skupiać się na przygotowywaniu dziecka do pełnienia określonej roli, zawodu, sprawmy, aby uczyło się życiowej/zawodowej postawy opartej na 4 filarach.

FILARY PRZYSZŁOŚCI TWOJEGO DZIECKA:

FILAR 1: Uczenie się nowych rzeczy – rozbudzaj ciekawość swojego dziecka.

Warto uświadomić sobie, że w dużym stopniu przygotowujemy nasze dzieci do wykonywania zawodów, które dzisiaj jeszcze w ogóle nie istnieją! Zamiast odgadywać przyszłość i wkładać nasze dzieci w określone, często wymyślone przez nas rodziców ramy, starajmy się wzmacniać ich poczucie własnej wartości oraz pozwólmy im zadawać twórcze pytania. Liderzy i kreatorzy nie powielają odpowiedzi, które można znaleźć w Wikipedii, ale sami szukają rozwiązań. Uczmy tej umiejętności młodych ludzi, których wychowujemy w domu. Dajmy im przestrzeń, aby mieli odwagę zadawać pytania i szukać odpowiedzi. Zachęcajmy do tego. Pokażmy im również, że błąd to nie koniec świata, ale przystanek w drodze do sukcesu. W ten sposób w naszych dzieciach zakorzenimy naturalną motywację, ciekawość i chęć uczenia się nowych rzeczy. W ten sposób, kształtujemy w nich „życiową” przedsiębiorczość dostępną dla każdego (bez względu na to czy nasze dziecko będzie chciało prowadzić własną firmę czy też nie). To w zmieniającym się świecie jest niesamowicie ważna cecha.

FILAR 2: Komunikacja interpersonalna i umiejętność pracy zespołowej.

Spójrzmy na kilka pierwszych z brzegu ofert pacy w Internecie. Praktycznie w każdej, poza kompetencjami merytorycznymi wymagane są umiejętności komunikacyjne i pracy w grupie. I choć, zazwyczaj to nie one w największej mierze decydują o przyjęciu do pracy, to badania pokazują, że już w dużym stopniu wpływają na to, czy w tym miejscu zostaniemy oraz czy będziemy odczuwać satysfakcję z wykonywanej pracy. Osoby, które potrafią się skutecznie komunikować są bardziej lubiane i?doceniane. Co więcej, wymagania w tym zakresie będą stale rosnąć. Już dzisiaj nie tylko osoby pracujące w zawodach sprzedażowych czy związanych z edukacją, ale także np. lekarze, informatycy szkolą się z rozwijania umiejętności komunikacyjnych. To wymaganie staje się standardem. Nie wystarczy stworzyć genialnego produktu czy odkryć czegoś znaczącego w świecie nauki. Potrzebujemy umiejętnie kontaktować się z innymi, aby zachęcić ich do zakupu usługi czy sfinansowania naszych badań i pomysłów. W polu komunikacji istotna jest także umiejętność pracy grupowej. W Polsce nadal w wielu miejscach (także w szkole!) to wyzwanie do osiągnięcia. Tymczasem, dobry lider to taka osoba, która posiada kompetencje merytoryczne i ma dobre relacje ze swoimi pracownikami. Warto, zatem angażować nasze dzieci w zajęcia pozalekcyjne (także wolontariat), w których oprócz poszerzania kompetencji będą miały możliwość pracować w grupie i realizować wspólne cele.

FILAR 3: Kompetencje logiczno-analityczne.

Spójrzmy na konkursy na stanowiska pracy w instytucjach międzynarodowych, typu ONZ, Komisja Europejska. W procedurze rekrutacyjnej trzeba zaliczyć test z myślenia logiczno-analitycznego. Podobna informacja widnieje w ofercie o pracę w dużych korporacjach. Logiczne myślenie jest zatem w cenie. Niestety, w szkole dzieci nie mają wiele okazji, aby uczyć się umiejętności łączenia ze sobą faktów z różnych przedmiotów i wyciągania z tego twórczych wniosków. Zazwyczaj postępują zgodnie z instrukcją nauczyciela danego przedmiotu. A przecież kreatywne rozwiązania są pomiędzy!

Jak rozwinąć u dziecka te kompetencje? Nie musimy zmuszać go do robienia zadań z logiki po szkole. Przymus zazwyczaj przynosi skutek odwrotny do zamierzonego. Wykorzystaj technologię. Jest ona niesamowicie mulitidyscyplinarna i doskonale, często poprzez zabawę, rozwija umiejętność logicznego myślenia (bez względy na płeć). Na rynku znajdziesz wiele dobrych i rozwijających gier. Coraz więcej firm oferuje także zajęcia z robotyki, programowania, kodowania. Na takich zajęciach specjaliści poprzez zabawę uczą jak efektywnie korzystać z dobrodziejstw technologii. To doskonała formuła rozwijania wiedzy ścisłej, zdolności logicznego i analitycznego myślenia oraz uczenia się pracy zespołowej. Więc może, przy następnym zakupie prezentu dla swoich dzieci, warto pomyśleć o karnecie na takie zajęcia? To może być jedna z lepszych inwestycji jakie zapewnisz swojemu dziecku. Pamiętaj, aby wybrać profesjonalistów.

FILAR 4: Płynność w technologiach.

W szkole, pracy, życiu prywatnym umiejętności komputerowe nie są fanaberią. Są standardem. Nawet, jeśli nam rodzicom wydaje się, że jest inaczej. Często nie zdajemy sobie sprawy jak bardzo zanurzeni jesteśmy w technologię. I jak bardzo zanurzone będą nasze dzieci. Być może Twoje dziecko będzie chciało zostać pilotem i sterować podniebnymi maszynami (informatyka jest tutaj niezbędna)? A może będzie chciało ratować ludzkie życie w szpitalu lub na sali sądowej (logiczne myślenie)? Może będzie realizować międzynarodowe projekty (komunikacja on-line)? Będzie astronomem, naukowcem? A może przedsiębiorcą, artystą, pisarzem, nauczycielem? Być może zamarzy wymyślić nowe kosmetyki, samochody? Bez względu na wybór ścieżki, w każdej z tych branż, ten, kto oprócz kompetencji merytorycznych, komunikacyjnych będzie bez najmniejszych problemów radził sobie z technologiami, z dużym prawdopodobieństwem odniesie sukces. To widać już dzisiaj. A to dopiero początek technologicznej rewolucji.

Nasz świat otoczony jest technologiami tak skrzętnie, że nawet tego nie odczuwamy na co dzień. Umawiasz wizyty u specjalistów, robisz zakupy, podróżujesz, masz konto w banku i robisz to bardzo często za pośrednictwem Internetu. Za tymi rozwiązaniami stoją sztaby zdolnych ludzi, którzy potrafią programować i kodować. Którzy znają język komputerów i tworzą naszą rzeczywistość.

Już czas pozbyć się naiwnego myślenia, że wystarczą zajęcia z informatyki w szkole, aby wyposażyć nasze dzieci w potrzebne kompetencje i nazwać je mistrzami kodowania. To nasza perspektywa. Najlepsi programiści uczyli się tej sztuki od najmłodszych lat i są poszukiwani na całym świecie. Robią wielkie rzeczy i przy okazji zarabiają krocie. Często pracując z domu lub z dowolnego miejsca na świecie. Informatyka to olbrzymia strefa wiedzy. Niczym medycyna lub prawo. Im wcześniej, nasze dzieci zaczną ją profesjonalnie odkrywać, tym będzie im po prostu łatwiej.

Kodowanie to język współczesnego świata biznesu, nauki, przemysłu i edukacji. Ten, kto go zna, będzie miał szansę wpływać na rozwój świata.

Słowem podsumowania

Spójrzmy prawdzie w oczy. Żyjemy w dwudziestym pierwszym wieku, a nasze dzieci od pierwszych chwil swojego życia miały zapewniony dostęp do technologii, w mniejszym lub większym stopniu. Co więcej, większość młodych ludzi ma już dzisiaj przewagę nad niektórymi rodzicami i dziadkami w zakresie korzystania z komputera. Trudno więc oczekiwać, że będziemy mentorami dla naszych dzieci w tym obszarze, który dla nich jest codziennością.

Pozwólmy dzieciom marzyć. I pomagajmy im w realizacji tych marzeń, nie poprzez wtłoczenie ich w znane nam, dorosłym, schematy, ale poprzez rozwijanie ich ciekawości, komunikacji i języka współczesnego świata. To doskonała wyprawka w dorosłe życie. Bez względu na jego przyszły kształt.

10-12 lat
online

Python w Minecraft – środy

Minecraft – dla dzieci. Od podstaw. Online w środy.
13-14 lat 15-17 lat
stacjonarny

Python – poniedziałki

Python – dla nastolatek i nastolatków. Średnio zaawansowany. Stacjonarny w poniedziałki. 
15-17 lat
online

Unity

Unity – dla nastolatek i nastolatków. Poziom średnio zaawansowany. Online w środy.
13-14 lat
stacjonarny

Python – soboty

Python – dla nastolatek i nastolatków. Od podstaw. Stacjonarnie w soboty.
10-12 lat
stacjonarny

Python w Minecraft – soboty

Minecraft – dla dzieci. Od podstaw. Stacjonarnie w soboty.

Podobne wpisy

Dni Otwarte 2023

Zapisu można dokonać telefonicznie: pod numerem tel. 792-538-833, mailowo: kontakt@cyberpaka.pl lub wypełniając poniższy formularz:

Lista rezerwowa